lördag 24 april 2010

postheadericon "Ät kokt mat"

Igår hade jag precis lika ont i magen som de två tidigare dagarna. Bet dock ihop en stund och åkte och kollade på kakel med mamma. Stundvis var det dräglig smärta, stundvis var jag tvungen att sitta ner.
Som tur var vi bara i en butik och när vi var klara åkte vi in till sjukhuset.
Bunkrade upp med läsning och choklad i tron om att det skulle bli lika långdraget som vanligt.
Kom in till sköterskan som inte var allt för lätt att övertyga.
Eller jo hon förstod att jag hade ont men hon ansåg att det var mitt eget fel typ.
Diagnosen hon ställde var nämnligen allvarlig magkatarr alternativt gallsten.
Båda fås om man sköter kosten dåligt, äter oregelbundet, äter onyttigt, äter för lite av något och för mycket av något annat osv.
När hon frågade när allt började svarade jag klockan elva i onsdags. När jag tänkte efter var det nog klockan tolv men det hade inte gjort det bättre....
Så här gick då dialogen:
Sköterskan: Vad åt du innan anfallet?
Jag: Ehm..... Inget?
Sköterskan: Ingenting alls?!?
Jag: Nä jag var inte hungrig....
Då var jag osmart nog att spela jag-jobbar-oregelbunda-tider-kortet och försökte förklara för henne att när man kommer hem klockan två och vaknar klockan nio är man inte alltid hungrig på direkten. Men då slog det ju mig att denna människan jobbar ju både natt och dag och hit och dit...
Sen sa jag att jag varit i kontakt med läkare tidigare om mina matvanor men att det är minsann inte så enkelt att sköta kosten när man jobbar som kock. Jag kan omöjligt äta regelbundet.
Då kläckte hon ur sig "sa läkaren åt dig att inte äta alls då?". Ehm nej?? Men du tror att jag går en hel dag utan att äta? Nej det gör jag inte tack vare min sambo som är hungrig dygnet runt och måste äta :P Hade jag bott själv hade det inte varit helt hundra men nu äter jag faktiskt även hemma.
Suck... Ja till slut rådde hon mig att äta kokt mat och mat som var okryddad.... Spännande...

0 kommentarer:

OM MIG

Eva
En kock som är nyfiken på det mesta här i livet. Skrattar gärna och mycket. Allting utspelar sig för det mesta i Viken med omnejd där ovanstående bor med sambo och flera dussin kokböcker. Skriver helst om vad som helst.
Visa hela min profil
Follow Fantasifeber